Svenska
Gamereactor
recensioner
Grid: Autosport

Grid: Autosport

Codemasters tackar av de gamla konsolerna med ett best of-spel proppat med variation. Hegevall har kört skiten ur Autosport...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Enligt Codemasters var det spelarnas negativa reaktioner på det mer mainstream-anpassade Grid 2 som fick studion att vilja slunga ur sig ett till Grid-spel innan man helt överger de gamla konsolerna och skiftar till den nyutvecklade Ego 2-motorn. Codemasters ville göra om, göra rätt. Återgå till spelseriens kärna. Ett farväl till Playstation 3 och Xbox 360, om man så vill.

Ett sista hurra. Ett sista race.

Sanningen är mest troligt en annan. Utan att för den skull framstå som en cynisk skitgubbe förmodar jag att det hela tiden handlat om att så billigt som möjligt återanvända så många delar av Grid, Grid 2, Dirt: Showdown och F1-spelen som möjligt för att därmed krama ur de sista kronorna ur Ego-teknologin.

Grid: Autosport
Utmaningen är hög i Autosport. Till skillnad från i Grid 2 måste bromsen användas flitigt.
Detta är en annons:

På så sätt är Grid: Autosport en smula besvärligt att betygsätta. Å ena sidan handlar det om en ytlig, förhållandevis innehållslös och stundtals banal djupdykning i konsten att återvinna. Å andra sidan utgörs kärnan av spelet av en god dos mysig racingvariation samt väl balanserad bilfysik som hamnar mitt i mellan skoningslöst simulerande av verklig banracing och Need for Speed-seriens glättiga arkadkänsla.

Autosport är precis som tidigare Toca: Race Driver-spel en mix mellan olika racingdiscipliner, fem för att vara mer exakt. Spelaren har möjligheten att välja mellan Touring, Open Wheel, Endurance, Street och Tuner. Touring handlar precis som namnet skvallrar om, om Touring Cars. I licensierade BTCC-bilar ränner spelaren runt, gnuggar färg och tacklar motståndare i framhjulsdrivna småkärror nedkletade med sponsordekaler. Touring Cars är något som Codemasters verkligen kan vid det här laget och det är enligt mig synd att det inte finns tillräckligt stor efterfrågan på ett blodigt superseriöst spel endast uppbyggt av den här sortens racing då jag personligen ser detta som studions största styrka tillsammans med förmågan att balansera gruvligt gastkramande grusfysik i Colin McRae-spelen.

Grid: Autosport
Codemasters har blandat olika delar från Grid, Grid 2, Dirt: Showdown och F1-spelen. Därmed finns bland annat krockrally-delen med, djupt inne i spelets karriärläge.

Open Wheel handlar om formelracing, något som Codemasters satsat stenhårt på under de senaste åren efter att ha införskaffat Formel 1-licensen i slutet av 2008. I Autosport har man på grund av licensdetaljer inte kunnat inkludera årets F1-säsong utan istället valt att satsa på Formel 3. Bilfysiken och körkänslan i formelbilarna är dock i det närmaste exakt som i F1-spelen med den distinkta skillnaden att man valt att öka mängden däckgrepp.

Detta är en annons:

Endurance handlar om uthållighet (duh!) och är spelets tråkigaste disciplin medan Street och Tuner andas mest "Grid" av samtliga fem klasser. Streetracing-delen är precis som i Grid 2 den enklaste formen av tävlingar i Autosport medan drifting-biten i Tuner-disciplinen står sig som min absoluta favorit. Precis som i det allra första Grid har Codemasters lyckats perfekt med balansen mellan friktion och vridmoment, något som gör att jag med lite träning kan lägga perfekta 400-meters-sladdar genom att styra runt bilens bakända med gaspedalen. Belönande, utmanande och rysligt underhållande.

Som jag var inne på tidigare i denna text är bilfysiken, rent generellt, klart bättre i Grid Autosport än vad den var i Grid 2. Borta är den där på tok för arkadaktiga känslan av att man faktiskt aldrig behövde använda bromsen och här återfinns istället en i det närmaste perfekt mix mellan simulation och arkad. Jag hade som vanligt föredragit om Codemasters hade närmat sig sim-genren i en större utsträckning men förstår tanken bakom att försöka attrahera en så bred publik som möjligt genom att förpacka en medelsvår körupplevelse med bensindoftande, racingtung presentation och design.

Grid: Autosport
Även om bilarna är snygga och ljussättningen proppad av läcker "bloom" märks det att Ego-motorn börjar bli till åren.

Det finns gott om utmaning i att till fullo lära sig bemästra samtliga bilklasser och variationen mellan att ena sekunden drifta sig igenom en 900 meter kort specialbana i en Nismo-trimmad 350Z för att andra sekunden vråla fram längs långa rakan på Hockeheim i en Formel 3-kärra - är minst sagt gemytlig. Grid: Autosport är lite som en best of-samling av Codemasters senaste år inom genren och det är skönt att se att man inte gjort om samma misstag som präglade Grid 2.

Framförallt njuter jag av det faktum att Codemasters inte riktigt gått samma väg som man gjorde rörande bilfysiken i Grid 2 och fegat ur gällande bilar som lätt understyr i snäva kurvor. En trend inom racinggenren under de senaste åren har varit att låta understyrda småbilar med kort avstånd mellan axlar bete sig som överstyrda muskelkärror, mest troligt som en skräckslagen reaktion på spelares högljudda klagomål på körkänslan i Gran Turismo där i stort sett alla bilar kanar rakt fram i kurvorna, oavsett hastighet.

I Grid 2 var detta en av flera irritationsmoment och något som gjorde att jag snabbt tröttnade. I Autosport har man gått tillbaka till ett gammalt recept för hur man simulerar förflyttning av tyngdpunkt liksom friktion/varma däck. Framhjulsdrivna småbilar som exempelvis Ford Focus ST är nu precis så bökigt understyrda som de är i verkligheten och eftersom varje kollision räknas och även kostar pengar (i onlineläget måste spelaren använda intjänade vinstpengar till att laga skadade kärror) är detta ett modigt och medvetet val som jag mer än gärna applåderar.

Grid: Autosport
Open wheel-delen erbjuder ett härligt avbräck från resten av den mer traditionella racingen.

Onlineläget i Autosport har förvånande nog väldigt lite med själva karriärdelen att göra utan behandlas som en helt separat del av spelet. Detta känns mossigt och gammalt och borde ha omformats för att bättre integrera spelarens framfart som karriärförare med dess onlineresa. Bortsett från det fungerar multiplayerloppen på nätet bra med tuff konkurrens om topplaceringarna samt minimalt med tekniska bekymmer.

När det gäller det grafiska presterar Ego-motorn ännu en gång ett av de snyggaste racingtitlarna till förra generationens konsoler. Bilmodellerna är välgjorda, banorna läckert ljussatta och kollisionerna våldsamma och detaljerade. Till PC märks det tydligt att Codemasters grafikteknologi börjar bli till åren då Autosport inte har en suck mot exempelvis Project Cars eller Need for Speed: Rivals.

Grid: Autosport
I Grid 2 plockade Codemasters bort cockpit-vyn, något som gjorde att tusentals spelare blev fullständigt rosenrasande. Nu har man blidkat dessa gamers med två olika cockpit-kameror.

Det är svårt att rekommendera det här spelet framför titlar som Forza Motorsport 5 eller kommande Project Cars. Samtidigt finns det inte särskilt många konkurrenter som kan erbjuda krockrally, drifting, touring car-racing samt Formel 3 i ett och samma spel. Autosport känns stundtals lite väl ytligt, lite väl mycket som en snabbt ihopkastad best of-samling av tidigare spel i serien och på grund av detta samt avsaknaden av den typen av atmosfär som karriärdelen i Dirt 2 och F1 2011 erbjöd stannar betyget på en svag sjua.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Klockren bilfysik som blandar simulation med lättsinnig arkadkänsla, härlig ljussättning, massor av variation, snygga kollisioner
-
För få banor, för få bilar, saknar djup, blek atmosfär, tröttsamma menyer, långa laddningstider
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Carl Brännström
Jag känner verkligen ingenting när jag spelar Grid: Autosport. Hela karriärläget påminner mest om ett enda stort vakuum - ett enda stort ingenting. Även om körkänslan fungerar bra är det för mig som racingnovis poänglöst att fortsätta spela det här då allt från presentation till atmosfär saknar allt vad personlighet heter. På så sätt är det här raka motsatsen till det första Grid. 5/10

Relaterade texter

Grid: AutosportScore

Grid: Autosport

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Codemasters tackar av de gamla konsolerna med ett best of-spel proppat med variation. Hegevall har kört skiten ur Autosport...

1
Oculus Rift-stöd till Grid: Autosport

Oculus Rift-stöd till Grid: Autosport

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Codemasters har nu officiellt gått ut med att de lagt till Oculus Rift-stöd till Grid: Autosport. Ännu så länge är VR-funktionerna "only experimental" men studion menar...

3
Senaste Grid: Autosport-trailern

Senaste Grid: Autosport-trailern

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

I slutet av nästa månad släpps som bekant Grid: Autosport, fyllt till bredden med smaskig racing och mer innehåll än de båda tidigare Grid-spelen tillsammans. Nu har vi...

Codemasters utannonserar Grid: Autosport

Codemasters utannonserar Grid: Autosport

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Codemasters lät just utannonsera nästa del i Grid-serien, nämligen Grid: Autosport. Det kommer att släppas i Europa redan den 27 juni, och aktuella format är PC,...



Loading next content